Rekrutacja pracownika
Zgodnie z przepisami unijnego rozporządzenia o ochronie danych przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy w takim zakresie, w jakim – spełniony jest m.in. co najmniej jeden z poniższych warunków:
– osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;
– przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
– przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Z tymi przepisami korespondują nadal obowiązujące przepisy Kodeksu pracy, które ustanawiają następujące dane, jakich można żądać od kandydata do pracy, tj.:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) imiona rodziców;
3) datę urodzenia;
4) miejsce zamieszkania (adres do korespondencji);
5) wykształcenie;
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia,
a w przypadku już zatrudnionego pracownika, także:
1) inne dane osobowe pracownika, a także imiona i nazwiska oraz daty urodzenia dzieci pracownika – jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
2) numer PESEL pracownika.